Nieuws

De cijfers zijn afkomstig uit een overzicht dat de Europese Commissie eerder deze week heeft gepubliceerd. Eurocommissaris voor vervoer Siim Kallas noemde 2012 een mijlpaal omdat het aantal doden in het verkeer nog nooit zo laag is geweest sinds de cijfers geregistreerd werden. In 1965 had de EU nog 171 verkeersdoden per miljoen inwoners. In Nederland waren dat er destijds 202.

“De daling met 9 procent die vorig jaar werd opgetekend, betekent dat er 3000 levens gespaard bleven. Dit is een bemoedigend resultaat, maar dagelijks sterven er nog steeds 75 mensen op de Europese wegen. We mogen dus zeker niet op onze lauweren rusten. Het is onze ambitie om het aantal verkeersdoden in de EU te halveren tegen 2020″, aldus Kallas.

Zwaargewonden

Om die doelstelling te bereiken moet het aantal dodelijke slachtoffers jaarlijks gemiddeld met 7 procent dalen. De Europese Commissie wil ook het aantal zwaargewonden omlaag brengen. Dat zijn er nu per verkeersdode zo’n 10 mensen.

Om de verkeersveiligheid op de Europese wegen te vergroten loopt er tot 2020 een actieprogramma. De maatregelen hebben niet alleen betrekking op op infrastructuur, maar ook op de voertuigen en het gedrag van de weggebruikers. Voorbeelden van initiatieven zijn onder meer de invoering van het nieuwe EU-rijbewijs per 1 januari van dit jaar, met strengere regels voor jongeren die op zwaardere motoren willen rijden. Ook werkt de EU aan een betere registratie van verkeersslachtoffers.

Verschillen per land

Het aantal verkeersdoden binnen Europa loopt sterk uiteen per land. Terwijl de koplopers rond de 30 verkeersdoden tellen per miljoen inwoners, ligt dat aantal bij de hekkesluiters meer dan tweeënhalf keer hoger. In Litouwen stierven er 100 mensen per miljoen inwoners in het verkeer, in Griekenland 92 en in Polen 93. Ook in buurland België is het aantal verkeersdoden met 73 per miljoen inwoners een stuk hoger dan in Nederland.

(Bron: Verkeerspro.nl)

Home